Vladan Rýdl: Proč nemůžeme otevřít kluby, když se lidé štosují v hobbymarketech?

19. května 2020

FOTOÚvodníDnb.png

Klubová a festivalová scéna je v souvislosti s koronavirovou krizí a vládními opatřeními ve velkém útlumu, který nejspíš ještě nějaký ten měsíc potrvá. O vlivu krize na české DJs, online streamech a letošním ročníku největšího drum’n’bassového festivalu Let It Roll jsme si povídali s Vladanen Rýdlem, který je známý rovněž jako DJ Thiew.

VLADAN RÝDL alias Thiew je český drum’n’bassový DJ, který se hraní věnuje od roku 2004. Od roku 2012 je součástí Let It Roll Crew, kde pracuje jako booking manager a jako agent se stará o další české hudebníky elektronické scény, jako je Pixie, Bifidus Aktif, A-Cray a mnozí další. Let It Roll začínal v roce 2002 jako série klubových akcí, v posledních letech se koná na letišti v Milovicích a je označován za největší drum’n’bassový festival na světě.

Jaké je být už téměř dva měsíce ve stavu, kdy se víceméně zastavil veškerý hudební klubový život a pořád se úplně neví, kdy se zase obnoví?
Jako booking managerovi Let It Rollu mi to samozřejmě omezilo veškerou činnost. Už se to ale nesnažím analyzovat. Nějak tím proplouvám a snažím se dělat věci, na které jsem neměl čas před krizí. Z pohledu nás hudebníků nebo lidí, kteří děláme ten festival, to je samozřejmě smutné. Ale jde o celosvětový problém, nemůžeme dělat nic jiného než čekat, jak se situace vyvine, a doufat, že se brzy zlepší. 

Mnoho DJs a jiných hudebníků během karantény přešlo na streamování svých setů. Jak se k této náhražce živého zážitku stavíte vy osobně?
Přijde mi sympatické, že si lidi najdou něco, co můžou dělat, i přesto, že jsou zavření doma. Pořád si myslím, že nějaká aktivita je lepší než žádná. Nicméně se v tom plácáme už dva měsíce a streamů je přehršel, takže lidi už přestávají bavit. Byla to super myšlenka, ale z dlouhodobého hlediska se samozřejmě všichni chtějí vrátit do starých kolejí. 

Jaké je vyměnit davy lidí za online stream?
Když má člověk potřebnou techniku, může si samozřejmě vždycky hrát doma sám pro sebe. Když je ale součástí streamu a ví, že tam potenciálně může být divák, ať už jen jeden, nebo pět set, má alespoň z pár procent pocit, že tomu posluchači či fanouškovi něco předává.

DJs hudbu streamují z klubů, ale i ze svých pokojů. Mark van der Schoot alias Maduk v dubnu fanoušky potěšil tříhodinovým setem.

Jste na online streamu víc nervózní?
Určitě ne. Hudbu dělám už asi sedmnáct let a rozhodně jsem měl vždycky větší trému, když jsem šel před dav, který fyzicky stál pod stagí. Na streamu si člověk může dovolit i určité chyby a je mu to víceméně odpuštěno na rozdíl od toho, když se mu stanou přímo na party.

Není tahle situace pro DJs i trochu odpočinkem, když normálně jezdí o víkendech po akcích, kde většinou začínají hrát v ranních hodinách?
V podstatě je to taková nucená dovolená, ale většina mých kamarádů nedělá DJ pro peníze, spíš pro zábavu. Takže žádnou dovolenou ani nechtějí nebo nevyžadují, protože je to baví. A jezdit na akce je pro ně možná právě odpočinek, když jsou celý týden v práci. Některé party za to ale ani nestojí. Člověk někam jede třeba sto kilometrů, a potom se nevyplní očekávání, přijde málo lidí nebo něco technicky neodpovídá požadavkům. Ale takových party jsem zažil málo. Krizi pořád beru tak, že mi vzala něco, co jsem dělal rád.

Příliš přísná pravidla

Jak hodnotíte vládní opatření, která v mnohém aktivity DJs, chod klubů a jiných kulturních akcí omezují?
Ač s touhle vládou jako takovou nesouhlasím, jsem rád, že se to zavčasu zatrhlo, protože to mohlo být horší. Nicméně pak vidím obrázky z hobbymarketů, kde se štosují lidi, takže moc nechápu, proč by nemohly být party třeba do 500 lidí. Ale zase rozumím, že mají strach. Nechci to soudit, v tomhle je pořád přednější zdraví.

Zatímco jiné kulturní instituce se pomalu vracejí k životu, kluby a festivaly pořád zůstávají velkým otazníkem.
Paradoxně třeba kina sice mohou otevřít, ale jeden z největších řetězců kin Cinema City zůstává zavřený, protože se mu nevyplatí otevřít. Mám trochu strach, že něco povolí, ale pro mnoho promoterů to až do nějaké chvíle nebude moc dávat smysl, protože, i když se rozvolní nějaké akce, pořád tam budou přísná pravidla, která nebude každý schopen splnit. Třeba to v létě bude lepší, ale rozhodně to nebude na větší festival. 

FOTORozhovor1.jpg

Mohla by krize mít pro některé české DJs likvidační následky?
V Česku se hraním celkově živí myslím velice málo DJs. Převážná většina lidí, o které se starám, to bere jako koníček či přivýdělek. Jsou tu samozřejmě tací, kteří to dělají na hlavní pracovní poměr, a pro ně to musí být těžké. Jsem sice realista, ale tohle bych tak špatně nebral, jsou na tom lidi i hůř. Chvilku si dáme oddych.

Hlavně nevracet lístky

Velké zahraniční festivaly, jako je Liquicity nebo Rampage, už své letošní ročníky zrušily, případně přesunuly na příští rok. Jaktože Let It Roll s rozhodnutím stále vyčkává (rozhovor se konal ještě před oficiálním rozhodnutím o přesunutí festivalu na příští rok, pozn. aut.)?
Já úplně nemůžu vynášet informace o tom, co se kolem organizace děje, a navíc mozek celé akce je Suki (DJ Suki alias Zdeněk Souček, zakladatel a ředitel festivalu Let It Roll, pozn. aut.). Naději už asi ztratil, ale momentálně potřebuje oficiální rozhodnutí na papíře o tom, že festival být nemůže. Tím, že jsou podepsány smlouvy se zahraničními interprety, vzniká riziko, že kdyby ho zrušil a náhodou by pak česká vláda festival povolila, musel by všechny honoráře nechat DJs. V případě vydání oficiálního rozhodnutí, že se akce konat nesmí, po něm nikdo nemůže peníze chtít. 

Počítá se s nějakou záložní variantou, nebo se festival posune na další rok?
To zatím vůbec nevím. Kdyby se opatření rozvolnila do nějaké hranice pěti tisíc lidí, teoreticky by se možná za určitých podmínek uskutečnil. Na něčem by se šetřilo a asi by se očesal line-up, aby to nebylo finančně tolik ztrátové. Ale zatím je brzo, rozhodne se zhruba začátkem června.

Kdyby se festival letos nekonal, ohrozí to následující ročníky?
Samozřejmě to bude nějakým způsobem ztrátové, už teď jsou zaplacené věci, které nejdou vrátit zpátky. Kdyby se teď ale rozhodlo padesát procent lidí, že chce vrátit vstupenku, bylo by to pro festival skoro likvidační. Když lidi nebudou chtít vrátit peníze, celý budget ze vstupenek se pouze posune na příští rok. 

FOTORozhovor2.jpg

Může obecně festivalová komunita touhle krizí utrpět?
Lidi Let It Roll milují a chtějí na něj jezdit, ale pořád bude záležet i na situaci v okolních zemích. Osmdesát procent lidí, kteří přijíždí na náš festival, jsou cizinci. A to je ten kámen úrazu. Pokud se v budoucnu udrží počet lidí z okolních států, nebude drahá nebo omezená doprava, třeba se to za dva roky vrátí do starých kolejí. Ale pokud se s tím budeme potýkat dál, festival zchudne a bude muset zchudnout i ten cirkus kolem – jsme zvyklí na krásné stage, sety světových DJs a obrovskou nabídku všeho možného… Fanoušci zůstanou, ale budou se třeba rozhodovat, jestli pro ně není riziko navštívit festival v dalších letech. Všichni nějak utrpí, hodně málo oblastí bude tam, kde byly před krizí. Hudba trpí už teď, takže doufám, že se to brzy vrátí do normálu. 

Previous
Previous

Já se z toho zblázním

Next
Next

Bizarní světy přerůstají své tvůrce