Kritika nebezpečná hlavně sama sobě: O problémech doslovnosti a budování levicového kulturního mainstreamu
Ještě před pár lety to bylo poněkud k smíchu: všichni ti pravicoví komentátoři varující před doslovností politického nebo ideologického čtení. Ha. Ha. Ha. A kde to máte? To jste si museli splést dobu! Pak jsme se ale párkrát vyspali a doslovné čtení bylo tu.
Budova č. 6: intimní a bohatý život kultury na jedné periferii
Budova č. 6 ve Veselí nad Moravou je malý DIY prostor v areálu místních polorozpadlých železáren, v němž se pořádají především koncerty, ale také výstavy, a který funguje trochu jako klubovna.
Počátky Kratochvílení divadla Continuo: Vytvářet rámce, ve kterých se může něco stát
Během Kratochvílení se každoročně na statku v Malovicích setkávala na dva až tři týdny skupina umělců a jejich náhodných známých, aby za daný čas společného pobytu vytvořili divadelní představení, které pak několikrát odehráli na blízkém zámku.
Ponory, sestupy, víry: sousedé podzemí
Tři poetiky, svébytné, zcela nepodobné a každá si umanutě hledí svého. Zájem upřený zcela k hmotě básně, k materiálu poskytuje každému z vybraných autorů možnost vyvázat se z jakéhokoli nároku jednoznačnosti, svádění ke smyslu, pointy.
Zpěv, tanec a rozklad tradiční rodiny: Muzikál Fun Home obstojí i před divadelními fajnšmekry
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla má už přes rok na repertoáru inscenaci kvalitního broadwayského komorního muzikálu Fun Home, přesto jako by si tuzemská divadelní kritika zatím tohoto záslužného dramaturgického počinu nevšimla.
Ekstase, která nenabudí, ale pomalu uspává
Debutová novela mladého publicisty a hudebníka Jakuba Šponera, nesoucí název Ekstase, vykresluje každodenní prožívání a osobní vzpomínky zhruba třicetiletého muže. Vyprávění předkládá rozvláčný příběh člověka, jehož prožívání reality se mísí se sny a představami.
No need to sugarcoat: Čačak se usmívá a trvá na svém
V nakladatelství Viriditas vyšla druhá sbírka Alžběty Stančákové. Čačak je oproti autorčině debutu citelně sevřenější, přináší méně rozvolněné, strohé a brutalistní básně doplněné ilustracemi Antonína Handla.
On se bojí: strach je dobrý sluha a kamarád, ale špatný pán
Po Děsivém dědictví a Slunovratu je v kinech k vidění třetí film Ariho Astera On se bojí. Mladý americký režisér hledá novou polohu hororu mezi pobavením a hrůzou a stvrzuje svůj status jednoho z nejpozoruhodnějších tvůrců současnosti.
Zůstává jenom hořkost: V Nejvyšší kartě Petry Hůlové trumfuje bezpečný cynismus
Slibné premise románu Nejvyšší karta Petry Hůlové podráží nohy banálně cynický tón, který neumožňuje žádné z témat, které text otevírá, zkoumat s empatií či intelektuální poctivostí.
Přízraky dospělosti přichází k životu v lese u Falcon Lake
Do kin zamířil snímek uvedený na festivalu v Cannes. Oceňovaný Falcon Lake je celovečerní režijní debut Charlotte Le Bon. Coming of age příběh halí do strašidelné atmosféry, zdejší přízraky v poctě quebecké kinematografii ale nemají spirituální původ.
Kurd s Valaškou? Nikdy! V Huse na provázku ubíjí nenávist svatebními koláčky
Inscenace Pozdravuju a líbám vás všecki uvedená v Divadle Husa na provázku se inspiruje osudem kurdského imigranta v azylovém řízení. Jak vyhrát nad byrokratickou mašinérií a xenofobií? Třeba folklorem.
Babylon damiena chazella je film o hollywoodském mýtu: trpí nedostatky, na které jsme si u něj už zvykli
Babylon pojednává o hlubším pohledu na tradici hollywoodské sebereflexe. Extravagantní jízda mezi sexem a cirkusovým obludáriem za sebou skrývá originální pohled na filmový průmysl, který sám sobě vtiskl mytologickou povahu.
Místo klidu nacházíš jen běsy
Kdo nikdy nezatoužil uzavřít se o samotě a prostě chvíli vůbec nic nedělat? O tom, co se stane, když se nám tohle přání splní, vypráví inscenace Už není třeba dělat vůbec nic autorů Kateřiny Součkové a Jana Friče uvedená Divadlem v Dlouhé.
Klaustrofobní politická atmosféra Turecka ve snímku Vyprahlé dny
Oceňovaný snímek tureckého režiséra Emina Alpera bojuje proti homofobii, korupci a kultuře zbraní pevně usazených v konzervativně-patriarchálním prostředí tureckého venkova, ale také proti krátkozrakým řešením politických rozhodnutí v tíživé předvolební atmosféře.
Kahuda píše další kroniku temnoty lidstva
Výrazný porevoluční autor Václav Kahuda se vrací po pěti letech s románem Prám. Robustní román nechává čtenáře, aby se společně s protagonistou (i autorem) bořil do bažin spletitých myšlenek a ztrácel se v ponurých chodbách vědomí.
Kdo se bojí Annie Ernaux
Ernaux si získala pozornost české literární scény až na podzim minulého roku – a to ničím menším než získáním Nobelovy ceny za literaturu. Souběžně vyšel v nakladatelství Host román Roky, autorčin opus magnum.
Literatura v chapadlech globalizace
Publikace V chapadlech murmuru vychází ze stejnojmenného podcastu. Jan Bělíček zde pod pojmem globální literatura sdružuje současnou světovou prózu charakteristickou tím, že v ní rezonují krize a současná společenská témata.
Sámova koruna znovunalezená: Jak se Pácl utkal se Zeyerovým Neklanem
Národní divadlo v Brně po 80 letech uvedlo historické drama Julia Zeyera Neklan. I když se inscenace Štěpána Pácla místy uchyluje k vyprázdněnému režijnímu manýrismu, minimálně kvůli dramaturgické odvaze brněnského divadla a suverénním hereckým výkonům stojí za vidění.
Dělnické hnutí: kůl v plotě českého muzejnictví?
Nová budova Národního muzea hostí výstavu Zneužitá muzea dokumentující režimní muzejnictví před rokem 1989. Autoři přinášejí nejen řadu pozapomenutých exponátů, ale nastolují mnoho podstatných témat, která po rozpadu státního socialismu stála stranou.
Liliputin: povídky z literární rezidence
Liliputin Jana Němce, pětice krátkých próz o dopadech ruské invaze na civilisty, trpí jak absencí hlubší zkušenosti autora s tématem, tak neobeznámeností s prostředím. V nejsilnějších momentech knihy nepředstavitelnost války aktivně tematizuje.