Ti West skrze vraždění neukojené stařeny tematizuje tíseň ze stárnutí

9. června 2022

Americký režisér Ti West natočil pod nezávislým studiem A24 svůj dosud nejlepší snímek. Slasher X nasedá na novou vlnu hagsploatačních filmů, v nichž se postarší žena mstí za své vyloučení ze společnosti. Film tematizuje nejen ženské stárnutí, ale i strach z fyzického úpadku ve vztahu k sexualitě.

Americký režisér se svými předchozími snímky nikdy nedostal do přízně amerických kritiků a jeho horory odvolávající se na estetiku béčkových krváků ze sedmdesátých let nezaznamenaly zvýšenou popularitu ani u diváků, snad kromě jeho v pořadí třetího snímku Dům ďábla. Ve filmu o mladé vysokoškolačce, která si po nocích přivydělává babysittingem, vsadil na pečlivě budované napětí kulminující v okultní závěrečnou scénu plnou násilí. Ve svém předposledním snímku z roku 2016 Krvavá pomsta se pokusil propojit žánr westernu s prvky černé komedie a do hlavních rolí obsadil hollywoodské hvězdy Ethana Hawka a Johna Travoltu. Pokus skončil jako komerční propadák a West se na pár let odmlčel.

V zimě 2020 však uznávané studio A24 oznámilo produkci nového snímku, pod nímž byl podepsaný právě Ti West. Studio, jež v srpnu oslaví své desáté narozeniny, v minulosti produkovalo několik hororových snímků, z nichž například Čarodějnice od Roberta Eggerse patří k absolutní špičce žánru. V té době připravovaný film nesoucí název X, odvozený od hodnocení o přístupnosti, se kromě klasik jako Texaský masakr motorovou pilou odkazoval i na rané porno snímky a divákům sliboval netradiční propojení dvou béčkových žánrů.

Texaský porno masakr

Skupina amatérských filmařů vyjíždí na texaský venkov s cílem natočit pornofilm, díky němuž plánují zázračně zbohatnout. Konec sedmdesátých let, do nichž je příběh zasazen, byl z hlediska filmového průmyslu převratný rozšířením VHS kazet. Americká střední třída měla poprvé možnost sledovat vybrané filmy z pohodlí domova. Přestože v té době filmy pro dospělé natáčela pouze malá studia s nízkým rozpočtem a trh nebyl přehlcený, videokazety rozšířily poptávku po zakázaném obsahu. Sledovat lechtivé snímky doma u televize se svojí milou polovičkou bylo přece jen pohodlnější než navštěvovat braková kina.

Nová technologie a liberální náhled veřejnosti na pornografii na malý okamžik rozevřely náruč amerického snu a podnikavec (Martin Henderson) se nechce jedinečné příležitosti jen tak vzdát. S malým štábem obsahujícím dvě pornoherečky (Mia Goth a Brittany Snow), pornoherce (Kid Cudi), režiséra (Owen Campbell) a zvukařku (Jenna Ortega) vyráží do jižanského zapadákova, kde na víkendové natáčení zamluvil chatrč u místního farmáře. Po příjezdu je přivítá nevraživý stařík Howard (Stephen Ure) s připravenou brokovnicí v ruce, která, jak záhy vystrašené měšťáky ujistí, není nabitá. Na statku žije ještě se svou ženou a nepřeje si, aby je někdo vyrušoval. Nevraživost sociálně znevýhodněných venkovanů je již klasickým tropem vyskytujícím se v hororovém žánru od poloviny šedesátých let, za jehož zástupce lze označit již zmíněný Texaský masakr motorovou pilou z roku 1974.

West v X pracuje zejména s estetikou sedmdesátých let. V rozhovoru pro IndieWire zmínil, že chtěl při natáčení použít klasický 16mm celuloidový pásek, avšak z produkčních důvodů musel přistoupit na digitální kameru, byť za použití dobových čoček. Snahu napodobit barevnost starých filmových pásků využívá i ve scénách, během kterých štáb natáčí svůj biják The Farmer’s Daughters. Záběry z ruční kamery a záměrně toporné herectví dodává atmosféru dobových pornofilmů jako Hluboké hrdlo.

Semetrika jako žánr

West si kromě slasheru bere inspirace ještě v jiném žánru. Publicista Nate Roscoe v americkém hororovém magazínu Fangoria publikoval esej, ve které X řadí k hagsploatačním filmům. Ty na začátku šedesátých let reagovaly na sexistické prostředí amerického filmového průmyslu. „Zdá se, že všechny role napsané pro ženy spadají pouze do tří kategorií: naivka, matka nebo fúrie,“ nechala se slyšet hvězda poválečného filmu Joan Crawford, která vystoupila v Co se vlastně stalo s Baby Jane?, zakládajícím snímku celého subžánru. Přestože kritici o rolích bláznivých stařen mluvili jako o nevhodných až pobuřujících, žánr tvořený směsicí campu a krutosti ženám nabízel nepoznanou míru herecké aktivity.

Ústředními postavami X jsou rovněž dvě ženy, jež obě ztvárnila Mia Goth. Mladá pornoherečka Maxine se potýká s pochybami o sobě. „Nepřijmu život, který si nezasloužím,“ říká si před zrcadlem po lajně kokainu chvíli předtím, než vyrazí na scénu. Přestože není spokojená se svým dosavadním životem, role pornoherečky jí nabízí prostor, jak pociťovanou prázdnotu zaplnit – alespoň na chvíli má možnost procítit svou ženskost. Jejím odstrašujícím předobrazem je stařena Pearl. Maskéři pro postavu vytvořili speciální silikonovou masku, která zvýrazňuje sešlé rysy a činí je až hrůznými. Babiznu žene jednak nenaplněná sexuální touha, ale i zapšklost zašlého mládí, kterému se rozhodla mstít. Obě skrze sebe navzájem pociťují stejnou tíseň. „O všechno přijdeš, jako jsem o vše přišla i já,“ křičí stařena na konci filmu. Pro Maxine je Pearl mementem osudu, kterému by se chtěla vzepřít, změnit nezvratitelné směřování života, nebo před ním alespoň utéct.

„Chtěl jsem se pokusit využít typicky nízkorozpočtové téma sexu a násilí a udělat s ním něco rafinovaného,“ sdělil West ve zmíněném rozhovoru. Režisér v druhé polovině filmu oba motivy variuje. Například první vražda je záměrně natočená tak, že připomíná pohlavní styk a končí slastným vyvrcholením vražedkyně. Přestože je Pearl posedlá mstou a se svým manželem chladnokrevně porcují mladé návštěvníky, mají obě vraždící monstra hluboce lidské cítění. Pojí je vzájemná láska, kterou kvůli Howardově chabému zdraví nemohou fyzicky naplnit. West pracuje se strachem a pociťovanou nevolností, kterou tabu intimního vztahu mezi starými lidmi vyvolává. 

X tak není jen onanií pro fanoušky brakových žánrů, jenž si dokážou užít vypointované vraždy, infarktové situace a létající kusy orgánů. Westovi se možná vůbec poprvé v jeho kariéře podařilo najít nebanální téma a obohatit tak žánrový film, ve kterém strach nutí diváka přemýšlet o sexualitě a její proměně v různých stadiích lidského života.

X. Režie a scénář: Ti West. Hrají: Mia Goth, Jenna Ortega, Martin Henderson, Brittany Snow, Owen Campbell, Stephen Ure a Scott Mescudi. Kamera: Eliot Rockett. Hudba: Tyler Bates, Chelsea Wolfe. Premiéra: 18. března 2022 v USA.

Zdroj fotografií: A24

Previous
Previous

Nosoroh – od slunečnicových polí k želvě na stole

Next
Next

Komiksový Dravec loví spíš na kvalitní kresbu než na příběh