Kulturní underdog: Island, kreslící AI i afro-futuristický muzikál
Anglické slovo underdog vzniklo podle etymologického slovníku ne příliš překvapivě spojením slov under a dog. Kdo nebo co je podpes? V bilanci roku 2022 jsme pátrali*y po nedoceněných kulturních momentech uplynulé sezóny, které stojí za připomínku.
Lukas Dhont ve svém filmu Blízko nabízí terapii empatií
Do české kinodistribuce vstupují v prvním lednovém týdnu dva filmy, které soutěžily o Zlatou palmu v Cannes. Divácky vřele přijatý snímek Blízko (2022) provází pověst díla mimořádně emotivní a křehkého. Dostává druhý film Lukase Dhonta této pověsti?
Tatiana Ţîbuleac staví Skleněnou zahradu z lahví od koňaku
Moldavsko-rumunská spisovatelka a žurnalistka Tatiana Ţîbuleac svou třetí prózu zasazuje do Kišiněva, svého rodného města. Skrze vyprávění o dívce ze sirotčince reflektuje život v mnohonárodnostní metropoli během osmdesátých let a ohledává identitu skrze jazyk.
Hana Blažková: Účastníci zájezdu jsou budovatelským románem porevolučního kapitalismu
Hana Blažková se ve své monografii Literatura bez úvazků? zamýšlí nad situací devadesátých let v českém literárněvědném kontextu. Své politické čtení demonstruje na případu Michala Viewegha, spisovatelské celebrity nově se ustavujícího kapitalistického knižního trhu.
Patriarchátu navzdory: Slimani dává hlas pozapomenuté francouzské lékařce a bojovnici za práva žen
Leïla Slimani dává ženským hrdinkám prostor ve všech svých dílech a pokaždé k nim a jejich svobodě přistupuje z jiného úhlu. Argo letos vydalo její nejnovější komiks Ruční práce, v němž ohledává vnitřní svobodu pozapomenuté průkopnici plastické chirurgie Suzanne Noël.
Jiří Havelka vykuřuje politično z divadla Husa na provázku
Divadlo Husa na provázku se v nové sezóně rozhodlo vrátit ke kauze, jež vypukla kolem inscenace Naše násilí a vaše násilí. Vykouření je spíše než rekonstrukcí zmedializované kauzy bezzubou apologií umělecké svobody, které v cestě nestojí žádná vnější autorita.
Autoři Humanismu 2022 se nebojí být upřímní, a je to tak dobře
Autorské duo Ivan Buraj a Bohdan Karásek v brněnském HaDivadle představili inscenaci s názvem Humanismus 2022. Na skupině přátel a životních partnerů, kteří tráví společnou dovolenou v italských Benátkách, ohledávají odlišné generační úzkosti.
Barbora Johansson: Alternativa k mainstreamu může vzdorovat nadvládě jedné centrální pravdy
Dokument Digitální disidenti (2022) prostřednictvím osobních příběhů a rozhovorů otevírá téma moci moderních technologií a jejich vlivu na život nás všech. Jakým způsobem přemýšlí nad touto problematikou režisérka filmu Barbora Johansson, zakladatelka filmově-diskusní platformy KINOLAB?
Viktor Strmiska: Tenhle meme má osm minut
Jedním z nejvtipnějších snímků letošního ročníku MFDF Ji.hlava je jednoznačně Nosičhoven In da Haus. Natočil ho student filmové teorie v Brně Viktor Strmiska a získal za něj zvláštní uznání poroty My street films. Dokument se umístil také v TOP Ji.hlava Online dle sledovanosti, a to na 14. místě.
Topecká škola hledá jazyk v ruinách lingvistického kolapsu
Třetí próza amerického básníka Bena Lernera se vrací k postavě Adama Gordona, básníkova alter-ega. Zavádí nás do Adamova dospívání v konzervativním kansaském městečku Topeka a skrze hlasy Adamových rodičů pojednává o rodině, traumatu, maskulinitě, politickém pokrytectví, a především o jazyce.
Kateř Tureček: Dokument dokáže přesáhnout naši šedivou realitu
Dokumentarist*ka Kateř Tureček na letošním ročníku MFDF Ji.hlava představilx svůj absolventský film s názvem Lidi, jenž má reprezentovat „upřímný vhled do života trans* lidí v Česku“.
Luisa: Sad & Savage
Album Sad & Savage je sympatický projekt další ženské rapperky, které bychom měli věnovat více pozornosti. Luisa opustila suverénnost a schematičnost typickou pro mainstreamovou rapovou scénu a dovolila si nahrát zranitelnou a komplexní desku.
Zbyněk Fišer v nové sbírce osciluje mezi válkou a láskou
Nová sbírka Zbyňka Fišera se pohybuje na pomezí. Odehrává se na hranici znepřátelených států, na pomezí života a smrti, osciluje mezi mýtem a realitou. K zachycení průniků tak komplikovaných volí autor značnou fragmentárnost a měnící se perspektivy.
Smysl pro ironii musí mít dnes každý, kdo křísí kritickou teorii
Grandhotel nad propastí, kolektivní biografie představitelů frankfurtské školy Stuarta Jeffriese, vypráví příběh kritických teoretiků, zejména z řad židovských intelektuálů počátku 20. století, sdružujících se kolem Institutu pro sociální výzkum přezdívaného také Café Marx.
V Louisově novele sledujeme boj ženy za vlastní štěstí
Novela s názvem Boje a proměny jedné ženy byla přeložena do češtiny necelý rok poté, co vyšla ve Francii. Louis pokračuje v mapování své rodiny – v předchozích textech se věnoval osudu vlastního otce či bratra, nová kniha je zasvěcena matce.
Populismus, povrchnost a pokrytectví tvoří vrcholy Trojúhelníku smutku
Záhy po své české premiéře se Trojúhelník smutku stal miláčkem publika. Nadšené přijetí si vysloužil jako nekompromisní satira současného západního světa tepající zhýčkanost nejmajetnějších. Do jaké míry ale tyto floskule skutečně naplňuje?
Bez Romů, ale s Ježíšem: inscenace Čepiec zápasí s problémy reprezentace jinakosti
Letošní ročník divadelního Palm Off Festu zahájilo zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského s inscenací Čepiec. Předlohou je stejnojmenný prozaický debut básnířky Kataríny Kucbelové. Inscenace se se složitým tvarem a tématy předlohy vyrovnává těžkopádně.
Kamenný krystal Vackova Měňagonu
Poezie vyžadující spolupráci čtenáře, který se nezalekne výzev a proměn světla s možností sahat až ke tmě. Verše, které po vás budou chtít, ať se taky trochu snažíte. I tak by se dala charakterizovat Vackova sbírka Měňagon.
Kde zpívají raci a chudoba není problém
Letošní filmová adaptace knihy Kde zpívají raci je v mnoha ohledech vyprázdněná, hlavně ale ukazuje, jak vzdálený je pro její tvůrce koncept chudoby.
Apocalypse now: Podle Pavla Barši se budoucnost odehrává už nyní
Pavel Barša v publikaci Román a dějiny pojednává vztah mezi teoriemi románu a myšlením o dějinách, jejich aktérech a smyslu. Na pozadí sporů o románovou formu autor formuluje svůj příspěvek do debaty o západních dějinách a propojení individuální a kolektivní temporality.